onsdag den 19. februar 2014

EN INCITERENDE FLAMENCO

Vi skriver krimier, ja! Men krimier kan jo være utroligt mange ting, og nu med tre romaner i rygsækken kan vi se, hvordan bøgerne om Linnea Kirkegaard hører til hver deres undergenre.

Vi lagde ud med en psykologisk krimi om dødbringende relationer, skrev så en mere rendyrket thriller om en ung kvinde på flugt i Københavns gader og er nu taget mere på eventyr med skattejagt og roadmovie iblandet aktuel københavnsk bandekrig.

Fra begyndelsen har Shakespeare fyldt en del. Vores debut, BLOD VIL HAVE BLOD, tog både sin titel og en af sine hovedhistorier fra Macbeth: den stærke ærgerrige kvinde, der driver sin svagere mand ud i stadigt mere brutale gerninger.

Det var en sjov og ret givende ramme at arbejde ud fra, så vi besluttede os for at fortsætte med Shakespeare, og titlen på bog nummer to blev FØR DØDEN LUKKER MINE ØJNE fra den mindre kendte Henry VI,3, som også gav os en af vores en af bærende sidehistorier om en trofast soldat, der svigtes af sit hjemland og skifter side.

Her i vores tredje roman var det King Lear der stod for skud. Og vores beskrivelse af kampen om magten i den københavnske underverden er også inspireret af Shakespeares skuespil. Vi havde endda en titel klar.

Men så begyndte historien om en af vores hovedpersoner, Villy ”Sunshine” Stockmann, at fylde mere og mere. Både i romanen og i vores hoveder. Villy er gangster på Vesterbro i 1970erne, men stikker af til solkysten, da jorden begynder at brænde under ham i København.

Pludselig var der bare mere Costa del Sol end Shakespeare over historien. King Lear måtte vige for C. V. Jørgensen, og så måtte vores krimi selvfølgelig hedde NÅR SOLEN FORSVINDER med et citat fra C.V. Jørgensens landeplage:

"Når solen den forsvinder fra de hjemlige himmelstrøg, ja så forsvinder jeg også …"

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar